RVS

Roestvaststaal is een ijzerlegering die minstens 11-12% chroom bevat. In contact met zuurstof uit de lucht vormt zich spontaan een chroomoxidehuid aan het oppervlak die het materiaal beschermt tegen corrosie. Door het toevoegen van andere legeringselementen (vooral nikkel en molybdeen) neemt de sterkte en de weerstand tegen corrosie verder toe. Hierdoor ontstaan meer toepassingsmogelijkheden, maar wordt het materiaal ook duurder.

Roestvaststaal wordt ook wel afgekort tot RVS. (zie deze video voor een introductie)

Bij roestvaststaal onderscheiden we 4 hoofdgroepen:
– Ferritisch roestvaststaalBevat meer chroom en een normaal koolstofgehalte. Gebruik in een niet agressieve omgeving, zoals huishoudelijk gebruik.
– Martensitisch roestvaststaalBevat veel koolstof waardoor het staal erg hard is. Wordt onder meer verwerkt in snijdapparatuur en chirurgische messen.
– Austhenitische roestvaststaalBevat naast chroom ook nikkel en soms molybdeen en is niet of nauwelijks magnetisch. Het is taai maar ook goed te vervormen. Wordt veel toegepast in de apparatenbouw vanwege de relatief goede lasbaarheid.
– Duplex roestvaststaal: Een chroomnikkelstaal dat vanwege zijn ferritische- austenitische structuur duplex-staal wordt genoemd. Het heeft een grotere sterkte en een hogere corrosieweerstand, maar is door het lage nikkelpercentage moeilijker te bewerken.

De meest voorkomende roestvaststaaltypen zijn: RVS-304 (74% ijzer, 18% chroom en 8% nikkel) en RVS-316 (71% ijzer, 18% chroom en 8% nikkel en 3% molybdeen). Beide typen zijn van de austenitische soort.

Corrosiebestendigheid
Roestvaststaal dankt zijn uitstekende corrosie-eigenschappen en weerbestendigheid aan een goed afsluitende oxidehuid. Dit wordt bereikt door aan koolstofstaal met een laag koolstofgehalte minimaal 13% chroom toe te voegen. Hoe hoger het chroom- en nikkelgehalte in de austenitische soorten, des te beter is de weerstand tegen corrosieve aantasting in diverse milieus. Nikkel stabiliseert de austenietstructuur en hoe hoger het nikkelgehalte, des te stabieler deze structuur en des te beter de corrosieve weerstand.